گروه سایبری فاتح

گروه فرهنگی فاتح خیبر (تاسیس : 1393)

لوگوي فاتح
همسنگران
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌الملل بررسی کرد

از قدرت مین‌های هوشمند ایران در خلیج فارس تا تهدید‌های موشکی علیه پایگاه‌های نظامی غرب در منطقه

از قدرت مین‌های هوشمند ایران در خلیج فارس تا تهدید‌های موشکی علیه پایگاه‌های نظامی غرب در منطقه


اندیشکده آمریکایی در گزارشی نوشت: بکارگیری نیروهای نامنظم، نبردهای نیابتی، وجود نیروهایی چون نیروهای قدس سپاه از جمله ابزارهای ایران در توازن نظامی منطقه هستند.
 
به نقل از فارس، اندیشکده آمریکایی «مطالعات راهبردی و بین‌الملل» در گزارشی به قلم «آنتونی کوردزمن» پیرامون تغییر توازن منطقه خلیج فارس و تهدید‌های ایران» نوشت: در حالی‌که اکثر توجه جهان بر داعش و تروریسم متمرکز است، تغییر‌های گسترد‌ه‌ای در توازن نظامی خلیج فارس و تهدید های ناشی از ایران، ماهیت نیروهای نظامی آمریکا حاضر در منطقه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در حال وقوع است.
 
*عوامل داخلی و خارجی تاثیرگذار
 
بر این اساس، در زمینه تغییر توازن در منطقه خلیج فارس، توازن نظامی متعارف در رقابت تسلیحاتی بین ایران و کشورهای عرب منطقه شدت یافته و این کشورها به طور قاطع در رقابت تسلیحاتی در حال پیروزی هستند. البته نقش نیروهای خارجی چون آمریکا و کمک‌های نظامی به حفظ امنیت شرکای عرب تا نقش بالقوه چین و روسیه در این عرصه تاثیر گذارند. هرچند که عوامل داخلی نیز در این امر به شدت تاثیر گذارند و نبردهای داخلی عراق، سوریه و یمن و نفوذ نسبی ایران علیه آمریکا و کشورهای عرب منطقه از آن جمله هستند.
 
*نقش قابلیت نبرد نامنظم ایران
 
اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌الملل نوشت: تعادل قوا به واسطه افزایش قابلیت‌های نبردهای غیر متعارف ایران در حمایت از عناصر هوادارش در منطقه و بهبود قابلیت‌های تهدید علیه تردد دریایی در خلیج فارس و ورای آن و تهدید موشک‌های کروز و بالستیک این کشور علیه اعراب همسایه محدودیت‌های ایران را  در نبردهای نظامی کلاسیک را جبران می‌نماید.
 
در ادامه این مطلب با اشاره به سطح بالای عوامل بازدارنده در کشورهای منطقه آمده است: این فرآیند ترکیبی مختلفی از نیروهای ویژه نبردهای غیر متعارف و شیوه‌های احتمالی نبرد است که خطر قابل توجه را در زمینه آغاز نبرد بین ایران و اعراب یا محاسبات اشتباه در مسیرهای غیر قابل پیش بینی را موجب می‌شود. خطر ناشی از درگیری عوامل خارج منطقه ، خشونت افراط گرایان و ثبات داخلی نامطمئن بسیاری از کشورهای منطقه نیز در این مورد تاثیر گذار است و خطرهای موجود در مسیر ثبات داخلی درگیری‌های قومی، تنش‌های قبیله‌ای به ویژه تنش بین عرب، فارس، کرد و سنی و شیعه از آن جمله هستند.
 
*مشکلات فراروی ایران
 
این اندیشکده در بخشی دیگر از این گزارش مدعی شد که مشکل بزرگ ایران در مقابل کشورهای عرب منطقه فقدان توانایی در ارتقا سامانه‌ها و ظرفیت سلاح‌ها و تجهیزات نظامی است اما در نقطه مقابل اعراب منطقه نیز فاقد توانایی اتحاد ملی هستند و همچنین آن‌ها فاقد توانایی در انجام نبردهای غیرمتعارف و نامنظم و همکاری مناسب در مسیر مبارزه علیه امور ضد تروریسم و نبردهای داخلی هستند و البته از لحاظ کمیتی نیز مشکل دارند. هر چند که در این بین باید به کمک‌های انحصاری آمریکا به اعراب منطقه خلیج فارس در مسیر مقابله با ایران چون امکان دسترسی به اطلاعات ماهواره‌ای اشاره کرد  .
 
*تهدیدهای ایران و تنوع موشکی ایران
 
در بخش دیگر این گزارش به تهدیدهای احتمالی ایران اشاره شده و آورده شده است: بکارگیری نیروهای نامنظم برای حملات غیرمتقارن، نبردهای نیابتی، انتقال تسلیحات و امور آموزشی در کشورهای میزبان و استفاده مخفی از نیروهایی چون نیروهای قدس سپاه از آن جمله هستند . همچنین توانایی استقرار موشک‌های سپاه پاسداران نیز قابل توجه است. سپاه ایران 5 یگان موشکی مجهز به 200 موشک «عقاب»، 250 موشک «شاهین»، 55 موشک «نازعات»، «ایران- 130»، «فاتح- 110» ، «فتح- 110»، 200 موشک «تندر- 69»، 250 موشک «شهاب- 1»، 50 موشک «شهاب-2» 25 موشک «شهاب-3» و 18 موشک «قائم» و البته عماد دارد. همچنین 600 هزار نیروی بسیجی ایران حفظ امنیت داخلی را بر عهده گرفته‌اند.
 
*برتری کمیتی نظامی ایران در منطقه

 
در ادامه این گزارش با اشاره به قیاس نیروهای زمینی ایران و اعراب امده است: نیروهای سپاه ایران در زمینه نیروهای زرهی و تعداد نظامیان برتری قابل توجهی بر اعراب خلیج فارس دارند. در این بین عراق ارتشی برای چالش انداختن مستقیم ایران ندارد و ایران نیز مجبور است برای حمله زمینی به عربستان یا کویت از عراق مبادرت نماید. البته این کشور در زمینه نیروهای آبی- خاکی محدودیت دارد. هرچند عدم اتحاد بین ارتش‌های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز دفاع برابر ایران را مشکل می‌سازد.
 
*تهدید موشک‌های‌ کروز و بالستیک ایران علیه  غرب
 
در بخش هوایی نیز برتری هوایی کشورهای عربی در بعد کمیت و کیفیت، تنوع مهمات و مدیریت رزم هوایی برتری قاطعی به آن‌ها می‌دهد. سامانه دفاع موشکی و رادارهای زمینی ایران توانایی مناسبی برای مقابله با سامانه‌های کشورهای عربی و آمریکا را ندارند. البته ایران با بومی سازی موشک‌های زمین به هوا تا حدودی نواقص را بر طرف کرده است. اما سامانه‌های موشک‌ کروز و بالستیک ایران تهدید بالقوه علیه قدرت نظامی غرب و کشورهای عرب خلیج فارس هستند اما  نیاز به ترکیب قابلیت ضربه زنی دقیق با کلاهک‌های متعارف کشنده دارند.
 
در خاتمه این گزارش به قیاس نیروی دریایی ایران و رقبا اشاره و عنوان شده است، اعراب کشتی‌های جدید را در اختیار دارند اما نقش مین‌های دریایی در این عرصه بسیار مهم است و ایران بیش از 6000 هزار مین و انبارهایی از مین‌های هوشمند دارد که می‌تواند از آن‌ها علیه هرگونه کشتی استفاده کند.
/2759/

  • ۹۵/۰۵/۲۱
  • ♥سرباز شیعه♥

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">